• Fra Norsk Skogbruksmuseums jakt- og fangstutstilling, som ble åpnet i 1972.  Fotografiet viser utstillingen slik den så ut i 1989.  Fotografiet viser hvordan utstillingsleder Jostein K. Nysæther med enkle midler – malte sponplater på 2X2 tommers stendere med fjærbelastete jernbeslag i toppen – skapte fleksible utstillinger i et teglsteinsforblendet betongbygg med nålefiltbelagt golv.   Til høyre i dette bildet ser vi montasjen om gaupe, med et utstoppet eksemplar på ei furugrein mot veggen, med fotografier og sportegn på ei underliggende plate og med en modell av en gaupebås på golvet.  Sentralt i bildet ser vi en bjørnejaktmontasje, med en mannsfigur som holder et spyd med bakenden av treskaftet mot underlaget og spissen, som er av jern, skrått oppover.  Foran ham står en brunbjørn på bakbeina med framlabbene hevet til slag og glefsende kjeft.  Det man forsøker å illustrere er en jaktmetode der jegeren forutsatte at bjørnen ville angripe ved å kaste seg mot ham, og dermed få spydspissen i brystet.  I og med at bakenden av spydskaftet støtte mot bakken, trengte ikke jegeren være spesielt sterk, men rask og smidig, slik at han til enhver tid holdt spydspissen i den retningen bjørnen angrep fra.  Mannen er i dette tilfellet kledd i samisk kufte i blått ullstoff, pyntet med rød- og gulfargete bånd.  På beina hadde han skinnbukser.  Det samiske antrekket antyder at dette er en jaktform som er dokumentert i samiske miljøer.  Mens bjørnen og mannsfiguren med samedrakt framstår som naturalistiske, er omgivelsene ellers er ikke formet med ambisjoner om å framstå som natur.  Jegeren befinner seg på et podium lagd av sponplater, bjørnen står på et noe mindre podium oppå dette igjen.  Foran bjørnen ligger det ei lita rot.  På den kvitmalte teglsteinsveggen i bakgrunnen er det montert et stort svart-hvittfotografi fra fjellskog med et digert, tørt, rotveltet furutre i forgrunnen.  Fotografiet er åpenbart valgt for å illustrere hva slags terreng man kan finne bjørn i.  På podiet foran bjørnen ligger et sjølskudd med tre løp.  Bakenfor skimtes en jervemontasje, og helt til venstre en vinterbiotop med fugler.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Norsk Skogbruksmuseums jakt- og fangstutstilling, som ble åpnet i 1972. Fotografiet viser utstillingen slik den så ut i 1989. Fotografiet viser hvordan utstillingsleder Joste...