Fra Norsk Skogbruksmuseums jakt- og fangstutstilling, som ble åpnet i 1972. Fotografiet viser utstillingen slik den så ut i 1989. Fotografiet viser hvordan utstillingsleder Joste...
I begynnelsen av 1960-åra flyttet Norsk Skogmuseums nyansatte konservator Tore Fossum og hans kontormedarbeider og omviser, Hjørdis Furuheim, fra kontorlokaler i bygningen «Framnes ...
I begynnelsen av 1960-åra flyttet Norsk Skogmuseums nyansatte konservator Tore Fossum og hans kontormedarbeider og omviser, Hjørdis Furuheim, fra kontorlokaler i bygningen «Framnes» på Glomdalsmuseet til Klokkergarden Fossum på østsida av Glomma. Her ble det innredet kontorer i våningshuset og utstillinger i låven, men planen var hele tida å få reist et moderne museumsbygg. Byggearbeidet ble igangsatt i begynnelsen av mai 1969, og om lag ett år seinere kunne entreprenørselskapet Martin M. Bakken presentere et ferdig råbygg. Bygningskjernen var på 40 X 40 meter i tre plan. I tillegg ble det oppsatt en liten kontorfløy. Bygningskomplekset ble offisielt innviet i nærvær av kong Olav V, og med kunstneriske innslag ved skuespiller Jens Bolling og Hindar-kvartetten den 22. juni 1971. Om lag ett år tidligere hadde museet ansatt Jostein K. Nysæther som utstillingsdesigner og museumslærer. Til åpningsdagen hadde han, blant annet i samarbeid med geologen Steinar Skjeseth, vegetasjonshistorikeren Kari Henningsmoen og museumsbestyrer Fossum fått ferdig utstillinger i bygningens første etasje. Her var det geologi og jordsmonn, skogens innvandring og skogbruket som var hovedtemaer. Påfølgende år, i 1971-72, arbeidet Nysæther og zoologen Edvard K. Barth med jakt- og fanstutstillinger i museumsbygningens 2. etasje, hvor dette fotografiet er tatt. Denne utstillingen ble åpnet av statsråd Olav Gjærevoll i samband med museets representantskapsmøte 27. juni 1972. Seinere samme høst kompletterte man denne utstillingen med en sekvens om arktisk jakt og fangst. Året etter var utstillingsbygging med ferskvannsfiske som tema en sentral aktivitet ved museet. 1970-tallets utstillinger om disse emnene ble gradvis oppgradert i takt med at museet fikk inn nytt materiale og ny kunnskap, slik Tore Fossum hadde planlagt det. En fullstendig fornyelse fant ikke sted før i 2010-13, da museet produserte den nye basisutstillingen «Tråkk i mangfoldig natur».
SubjectFra Norsk Skogbruksmuseums jakt- og fangstutstilling, som ble åpnet i 1972. Fotografiet viser utstillingen slik den så ut i 1989. Fotografiet viser hvordan utstillingsleder Jostein K. Nysæther med enkle midler – malte sponplater på 2X2 tommers stendere med fjærbelastete jernbeslag i toppen – skapte fleksible utstillinger i et teglsteinsforblendet betongbygg med nålefiltbelagt golv. Til høyre i dette bildet ser vi montasjen om gaupe, med et utstoppet eksemplar på ei furugrein mot veggen, med fotografier og sportegn på ei underliggende plate og med en modell av en gaupebås på golvet. Sentralt i bildet ser vi en bjørnejaktmontasje, med en mannsfigur som holder et spyd med bakenden av treskaftet mot underlaget og spissen, som er av jern, skrått oppover. Foran ham står en brunbjørn på bakbeina med framlabbene hevet til slag og glefsende kjeft. Det man forsøker å illustrere er en jaktmetode der jegeren forutsatte at bjørnen ville angripe ved å kaste seg mot ham, og dermed få spydspissen i brystet. I og med at bakenden av spydskaftet støtte mot bakken, trengte ikke jegeren være spesielt sterk, men rask og smidig, slik at han til enhver tid holdt spydspissen i den retningen bjørnen angrep fra. Mannen er i dette tilfellet kledd i samisk kufte i blått ullstoff, pyntet med rød- og gulfargete bånd. På beina hadde han skinnbukser. Det samiske antrekket antyder at dette er en jaktform som er dokumentert i samiske miljøer. Mens bjørnen og mannsfiguren med samedrakt framstår som naturalistiske, er omgivelsene ellers er ikke formet med ambisjoner om å framstå som natur. Jegeren befinner seg på et podium lagd av sponplater, bjørnen står på et noe mindre podium oppå dette igjen. Foran bjørnen ligger det ei lita rot. På den kvitmalte teglsteinsveggen i bakgrunnen er det montert et stort svart-hvittfotografi fra fjellskog med et digert, tørt, rotveltet furutre i forgrunnen. Fotografiet er åpenbart valgt for å illustrere hva slags terreng man kan finne bjørn i. På podiet foran bjørnen ligger et sjølskudd med tre løp. Bakenfor skimtes en jervemontasje, og helt til venstre en vinterbiotop med fugler.
Dette er ett av mange bilder museumsfotograf OT Ljøstad har tatt i museets utstillinger. Slike opptak ble gjort med sikte på bruk i rapporter (årsmeldinger), brosjyrer og pressemeldinger, og seinere, i sluttfasen av utstillingenes levetid, som dokumentasjon av noe som var i ferd med å bli demontert. Dette bildet er åpenbart tatt med henblikk på de førstnevnte behovene. Det finnes også diasopptak i farger av samme motiv.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».