• Bjørneskulptur i granitt, utført av billedhoggeren Skule Waksvik og plassert på plenen foran Norsk Skogmuseum i Elverum.  På dette bildet ser vi hele bjørnefiguren og sokkelen den er plassert på.  Foran og bak skulpturen ser vi to av hekkene i pilparken, som er opparbeidet på plenen mellom museumsbygningen og Solørvegen, som er innfartsvegen til anlegget.  I bakgrunnen ser vi museets publikumsinngang, der trappa er skjermet med flate tak, med ei skrånende flate over trappetrinnene.  Museets teglforblendete hovedbygg ble reist omkring 1970, men foajéen foran resepsjonsområdet ble utvidet og fikk den fasaden vi ser på dette fotografiet i begynnelsen av 1990-åra. Dette fotografiet ble tatt en regnværsdag i august 2019.

Denne skulpturen ble gitt som gave til daværende Norsk Skogbruksmuseum fra firmaet Elicol AS ved Eleonore og Valentin Sibbern i 1990.  Kunstneren har ganske enkelt kalt dette verket «Bjørn».  Tidligere museumsdirektør Tore Fossum har notert seg følgende om denne skulpturen:

«Billedhuggeren Skule Waksvik startet bjørneprosjektet med en kjempestor granittblokk.  Han visste det var en bjørn der inne som han skulle lokke ut av sitt bo.  Og det har han sannelig greid til fulle.  Men det har gått lang tid.  Det har tatt 15 år med feisel og hammer å få bjørnen ut av sitt hi.  Men så har det blitt en sterk og vakker bjørn som trekker massevis av unger til sin rygg, og som inspirerer til å gå inn i museet for å oppleve mer.»
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Bjørneskulptur i granitt, utført av billedhoggeren Skule Waksvik og plassert på plenen foran Norsk Skogmuseum i Elverum. På dette bildet ser vi hele bjørnefiguren og sokkelen den ...