• Fra tømmeropptaksplassen ved Kåsa, mellom Strengen og Hogga, øverst i Bandak-Norsjø-kanalen (Nome kommune i Telemark).  Fotografiet er tatt på den indre delen av plassen, der det lå en jernkonstruksjon som antakelig hadde tjent som pongtong for en installasjon i elveløpet utenfor.  Det er mest sannsynlig at pongtongen tjente som underlag for en av flåtegangene som den som betjente anlegget brukte for å komme seg ut til ståltårnene med vinsjetromler som ble brukt til å løfte tømmerbuntene litt, slik at virket lå stabilt på et kjettingunderlag mens en tok av vaierbindesel og løftet det over på tømmerbil ved hjelp av bilens tømmerkran.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra tømmeropptaksplassen ved Kåsa, mellom Strengen og Hogga, øverst i Bandak-Norsjø-kanalen (Nome kommune i Telemark). Fotografiet er tatt på den indre delen av plassen, der det l...