• Fra porten til Drammenselvens Papirfabrikker på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt ved arbeidstidas slutt en marsdag i 1957.  Vi ser en del arbeidere på veg ut, mange gående, men enkelte med sparkstøttinger.  Enkelte tok seg også en tur bortom stativene til høyre for fabrikkporten, åpenbart for å kunne hente syklene sine og tråkke hjem.  Til venstre for porten lå den kvitmalte murbygningen fra 1954, som inneholdt bad og vaskeri for de ansatte og deres familier og kontor for portvakta.  Vi ser hvordan størstedelen av de ansatte går ut via ei spesiell «sluse» foran portvaktrommet, der det hang et stemplingsur.  Bak og til høyre for den kvite murbygningen sto den store papirlagerbygningen med skyveporter mot jernbanesporet, som gikk langs langveggen, mot innkjøringsvegen til fabrikken og elva.  På plassen foran lagerbygget sto et par personbiler parker.  Bakenfor skimter vi taket på en av de store teglsteinsmurte fabrikkhallene, samt teglsteinspipa ved Drammenselvens papirfabrikker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Dr. P. mars 1957" [Dr. P. er forkortelse for Drammenselvens Papirfabrikker]