• Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund).  Fotografiet er tatt i medstrøms retning (akkurat her renner elva nordover) med terskelen som var bygd like ovenfor det øverste fallet i fossen i forgrunnen.  Vi ser hvordan den midtre delen av fallet var golvlagt, med sikte på at tømmer som skulle passere fossen på sin veg videre nedover vassdraget ikke skulle sette seg fast så lett.  Vi ser også enden av ledelensa som skulle bidra til at fløtingstømmeret ble ledet mot nettopp denne golvlagte delen av fallet.  Ved elvebredden til høyre i bildet ligger tresliperiet som leverte tremasse til Drammenselvens Papirfabrikker, på den motsatte sida av fossen.  Tresliperiet var et teglsteinsbygg i tidstypisk industriarkitektur.  Bygningen ble herjet av brann noen år etter at dette fotografiet ble tatt, og aldri gjenoppført.  Sentralt i bakgrunnen ser vi Hontvedts forretning.  Vi skimter også (bak og til venstre for taket på sliperibygningen) litt av Modums samvirkelags bygg med bakeri, pølsemakeri, lager og kontorer for administrasjonen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund). Fotografiet er tatt...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits