• Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund).  Fotografiet er tatt i medstrøms retning (akkurat her renner elva nordover) mot terskelen som var bygd like ovenfor det øverste fallet i fossen.  Til høyre ser vi noen forfalne trebygninger.  Bakenfor skimter vi også noe av taket på sliperibygningen, som da dette fotografiet ble tatt fortsatt leverte tremasse til Drammenselvens Papirfabrikker på motsatt side av elva.  Nedenfor aner vi et mer stilleflytende parti (Bronsevja) og Hovtvetåsen med traséen for Randsjordbanen i bakgrunnen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund). Fotografiet er tatt...