• Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund).  Fotografiet er tatt mot vestsida av fossen (akkurat her renner elva nordover), der vi skimter noen av teglsteinsbygningene ved Drammenselvens papirfabrikker på bakkekammen til høyre.  Nærmest fossefallet, sentralt i bildet, ligger et falleferdig hus i bordkledd bindingsverk.  Til venstre i bildet ser vi hvordan fossens hovedløp var golvlagt, med sikte på at tømmer som skulle videre nedover i fossen ikke skulle sette seg fast så lett.  Ovenfor skimter vi enden av jernbanebrua for industrisporet mellom Geithus jernbanestasjon på Randsfjordbanen og Drammenselvens Papirfabrikker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik den så ut 21. oktober 1945, på et tidspunkt da vannføringa i Drammenselva var ekstremt lav (33 kubikkmeter per sekund). Fotografiet er tatt...