• Fra bygginga av en ny, 1 300 kvadratmeter stor renseribygning ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66.  Dette er et eksteriørbilde som ble tatt før den utvendige treforskalinga og arbeidstillasene, også i tre, var demonterte.  Veggene ble utført i armert betong.  Inntil bygningens langvegg, langs en snødekt veg gjennom fabrikkområdet, sto det en kompressor og en traktor med tilhenger.  I bakgrunnen ser vi noe av den nybygde kranbanen, som skulle hente tømmer til produksjonen, enten fra fløtingsvassdraget eller (den enden som vises her) fra lastebiler som ble kjørt direkte inn på fabrikkområdet.  Kranbanen besto av to parallelle søylerekker med horisontale baner på toppen, alt utført i armert betong.  På toppen av disse banene lå det skinner for en bevegelig kran som kunne løfte «klubber» eller «moser» (buntet tømmer) fra fløtingsvassdraget eller lass fra tømmerbilene og forflytte virket sidevegs til nedleggsbordet, som var inntaket til produksjonslinja.  Bak kranbanen, til venstre i bildet, sto det en brakkeliknende bygning.  Over taket på denne bygningen rager skorsteinspipa fra et bakenforliggende industrianlegg.
    Photo: Stenstadvolden, / Anno Norsk skogmuseum

Fra bygginga av en ny, 1 300 kvadratmeter stor renseribygning ved Union Bruk i Skien vinteren 1965-66. Dette er et eksteriørbilde som ble tatt før den utvendige treforskalinga og ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits