• Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet viser avlessing av tømmer fra ei jernbanevogn som sto på industrisporet på brukets tømmertomt, rett under kranbanen.  Den var cirka 270 meter lang og strakk seg fra Drammensvassdraget fram til fabrikken med tilleggende transportårer for skinne- og hjulgående tømmertransport.  Banen besto av to parallelle rekker av betongsøyler som hadde horisontale baner med skinnegang på toppen.  På disse banene kunne man kjøre ei kraftig stålbru med kran på midten, fra vassdraget, jernbanesporet, vektmottaket for tømmerbiler eller fra lagringssteder på tømmertomta til «nedleggsbordet» ved fabrikkbygningen.  Derfra ble tømmeret tatt inn til kapping, rensing (fjerning av bark) og flishogging.  Geithus bruk var et nyanlegg som Union-konsernet reiste i midten av 1960-åra.  Egentlig var det meningen at det ikke bare skulle bli renseri og hoggeri her, men at det skulle reises tresliperi og papirfabrikk på stedet, slik at man fikk et integrert treforedlingsanlegg.  Andre og tredje byggetrinn ble imidlertid aldri realisert.  Renseriet og hoggeriet, som vi på dette fotografiet, ble satt i drift i 1967 og var i funksjon til 1978, hovedsakelig som leverandør av celluloseflis til søsterbedriften Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker, som ble nedlagt dette året.
    Photo: Svendsen, Arne / Anno Norsk skogmuseum

Kranbanen ved Geithus bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet viser avlessing av tømmer fra ei jernbanevogn som sto på industrisporet på brukets tømmertomt, rett under kranbanen. D...