• Interiør fra Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt et par uker etter at anlegget ble satt i drift høsten 1961.  Vi ser et rektangulært rom med pussete, kvitmalte vegger.  Golvet har et rutemønstret belegg, med unntak en sirkel rundt toppen av aggregatet, hvor golvet er grått og ensfarget.  Inntil veggen i bakgrunnen står en turbinregulator og skap med kontrollpanel.  I taket ser vi en kraninnretning med kraftige kroker. Karlstad mekaniske Werkstad, National Industri og EGA leverte maskineriet i kraftstasjonen, mens Hamar Jernstøperi hadde produsert den nevnte krana i maskinsalen.  Kraftverket var utstyrt med henblikk på at det skulle kunne levere 12 000 kW eller 90 millioner kWh i løpet av et driftsår.  Mye av energien gikk til Union-konsernets treforedlingsbedrifter ved Drammensvassdraget, men noe gikk også til husholdninger i Buskerud.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Kraftstasjon - Drammenselven 20/10-61»