• Støpearbeid ved inntaket til Geithusfoss kraftverk i byggeperioden, vinteren 1961.  Vannet til kraftproduksjonen ble hentet fra et punkt på Drammenselvas østre bredd ovenfor Geithusfossen.  Her ble det sprengt et traktformet dagbrudd, deretter en tunnel med tverrsnitt på om lag 70 kvadratmeter nedover mot fordelingsbassenget og kraftstasjonen drøyt 100 meter lengre nede.  Dette fotografiet viser hvordan det traktformete innløpspartiet ble overbygd med et dekke av armert betong og med et frontparti hvor det var rektangulære åpninger hvor vannet kunne trenge inn.  På denne fronten mot elva ble det seinere montert perforerte varegrinder av stål som skulle holde tømmer og andre objekter som kom flytende på elva unna driftsvannet til kraftverket.  Langs ytterkanten av det støpte dekket ble et lagt en skinnegang for ei kran som ble brukt til å renske grindene.  Så langt var imidlertid ikke arbeidet kommet da dette fotografiet ble tatt.  I bakgrunnen ser vi noe av bebyggelsen ved Drammenselvens Papirfabrikker, som hadde fallrettighetene i Geithusfossen.  Det var morselskapet Union Co. som sto for utbygginga, men kraftverket er seinere overtatt av Energiselskapet Buskerud Kraftproduksjon A/S.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«21/12-1960 Geithus»