• Gjennomslag for driftstunnelen til det som skulle bli Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt 16. august 1960, fra ei berghylle ned mot ei sjakt hvor det står en del skittenbrunt vann, men hvor vi også aner en mørk åpning i fjellet.  Driftstunnelen var bortimot 110 meter lang, og gikk fra et inntakspunkt på østre elvebredd ovenfor fossen, under industrianlegget til Drammenselvens Papirfabrikker og til ei kraftverkstomt nedenfor fabrikken.  Dette fotografiet er antakelig tatt på den søndre sida.  Det tok et drøyt år fra tunnelgjennomslaget til kraftstasjonen ble satt i drift, 1. oktober 1961.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Gjennomslag av driftstunnel Geithusfoss 16/8-1960»