• Tomta der Geithusfoss kraftverk skulle reises og der utløpet fra kraftstasjonen skulle plasseres.  Dette fotografiet, som er tatt i oktober 1960, viser anleggsområdet sett ovenfra, med det nedsprengte løpet for vannet som kom gjennom en tunnel fra et punkt ovenfor fossen til høyre i forgrunnen.  Fotografiet preges ellers av forskalinger for betongstøpearbeider, samt (lengre bak) av fangdammen, en bueformet skjerm av tre, som skulle hindre vann fra elveløpet fra å trenge inn på anleggsområdet.  Til venstre i bildet ser vi den nedre delen av ei diger anleggskran som ble brukt til å løfte materiell inn på og ut fra byggeplassen.  Bakenfor ser vi elveløpet, som nedenfor Geithusfossen gjør en sving før det passerer Kattfossbrua, som så vidt skimtes øverst i høyre hjørne på dette fotografiet.  Kraftverket ble satt i drift et snaut år etter at dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«20/10-1960 Dr. elven»