• Berget sør for Drammenselvens Papirfabrikker, der det i 1960 skulle sprenges ei sjakt for det som etter hvert skulle bli fordelingsbassenget for Geithusfoss kraftverk.  Ingeniørene hadde regnet ut at cirka 22 000 kubikkmeter fjell måtte bort.  Fotografiet er tatt fra en gruslagt plass der det var lagt aluminiumsrør, antakelig for vann.  Den nærmeste delen av berget i bakgrunnen var snauhogd da dette fotografiet ble tatt, men sprengingsarbeidene hadde ennå ikke begynt.  I bakgrunnen, på areal som ikke var berørt av utbyggingsplanene, vokste det fortsatt glissen furuskog.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Her skal sprenges ut ca. 22 000 m3 fast fjell for å gi plass til bassenget.»