• Fra Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik fossen så ut før utbyggingsarbeidene tidlig i 1960-åra.  Fotografiet er tatt fra et punkt på vestsida av fossen.  Det viser at det var bygd en lav damterskel på toppen av fossen (dam med fast overløp).  Vi ser også hvordan fosseløpet var belagt med «golv», antakelig trelemmer som skulle hindre at fløtingstømmer hektet seg fast i steiner i denne stridtstrømmende delen av elva.  Fotografiet viser også hvordan elva var lenselagt med henblikk på at tømmeret skulle flyte mot den golvlagte delen av fossen.  Da bildet ble tatt var denne lensa preget av at vannstanden var sjeldent lav.  Ovenfor fossen ser vi buebrua i støpejern som førte industrisporet fra Geithus stasjon på Randsfjordbanen til Drammenselvens Papirfabrikker.  Helt til høyre i bildet ser vi også bygningen bedriften brukte som spisebrakke for sine ansatte.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Geithusfossen på Modum i Buskerud, slik fossen så ut før utbyggingsarbeidene tidlig i 1960-åra. Fotografiet er tatt fra et punkt på vestsida av fossen. Det viser at det var b...