• Geithusfoss kraftverk på Modum i Buskerud.  Bygningen er i dette tilfellet fotografert fra sør, i flombelystning en vinterkveld.  Anlegget ble reist i 1960-61 med Union-konsernet som byggherre som selskapet Thor Furuholmen som entreprenør.  Bygningen er en støpt betongkonstruksjon med rektangulær grunnflate.  Langsida som vendte mot elva var delt i fire like felt mellom vertikale betongpilastre.  Øverst på veggen var det et stort vindusfelt sammen satte av rektangulære glassflater.  Foran bygningen sto det ei jernmast, som her framstår som i mørk silhuett mot den lyse gavlveggen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«Dr. elven Kraftstasjon i flombelysning Produksjon»