• Strandareal ved Drammenselva, like ovenfor Geithusfossen på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt ved ekstremt lav vannstand.  I øvre del av fotografiet ser vi en del av bygningene ved Drammenselvens Papirfabriker.  En skinnegang øverst til høyre i bildet er kjerraten som hadde blitt brukt til å trekke tømmer opp til fabrikken.  Kjerraten går under jernbanesporet, der det sto ei godsvogn.  Med slike vogner hentet man papirruller og pakker med greaseproof (matpapir), som ble transportert med tog til Geithus stasjon og derfra videre på Randsfjordbanen.  Strandområdet der dette fotografiet er tatt forandret karakter etter at det i 1960-61 ble sprengt en driftstunnel for et nedenforliggende kraftverk (Geithusfoss), og da det påfølgende år (1961-62) ble støpt en løftedam på toppen av fossen like nedenfor.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Strandareal ved Drammenselva, like ovenfor Geithusfossen på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt ved ekstremt lav vannstand. I øvre del av fotografiet ser vi en del av bygningen...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits