• Parti fra Geithusfossen med bebyggelsen på Drammenselvens Papirfabrikker som sentrale elementer i bildeflata.  I forgrunnen vannspeilet, slik det tok seg ut ved lav vannføring.  Mot elva lå det trebygninger med krumsteins- og bølgeblikktak.  Bakenfor ser vi fabrikkbygninger utført i upusset teglstein, slik det var vanlig på andre halvdel av 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet.  Fabrikken utnyttet tidlig fossekraften, blant annet til drift av slipeapparater.  I 1911 innviet bedriften likestrømsanlegg i teglsteinsbygningen helt til høyre i bildet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Parti fra Geithusfossen med bebyggelsen på Drammenselvens Papirfabrikker som sentrale elementer i bildeflata. I forgrunnen vannspeilet, slik det tok seg ut ved lav vannføring. Mo...