• Lossestasjon for flis ved Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker i Buskerud. Anlegget besto av at rammeverk av stål som var bygd over et sidespor fra jernbanen.  Fra dette rammeverket ble det heist et sugehode ned i jernbanevognene.  Denne innretningen sugde opp flisa, som deretter ble blåst videre inn i fabrikken.  Dette fotografiet er antakelig tatt i slutten av 1960-åra.  Da hadde Union-konsernet, som eide Skotselv Cellulosefabrik, bygd et moderne renseri og flishoggeri, Geithus Bruk på Modum.  Skotselv Cellulosefabrik fikk mye av råstoffet sitt fra denne bedriften.  Leveransene kom i spesialbygde jernbanevogner med høye karmer og en lastekapasitet på 66 kubikkmeter.  Da dette fotografiet ble tatt ble det sugd opp flis fra ei slik vogn, mens ei full vogn sto på vent i bakgrunnen.  Tre arbeidere fulgte prosessen fra en plattform til høyre for jernbanesporet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lossestasjon for flis ved Skotselv Cellulosefabrik på Øvre Eiker i Buskerud. Anlegget besto av at rammeverk av stål som var bygd over et sidespor fra jernbanen. Fra dette rammever...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits