• Interiør fra Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Dette var et såkalt ”renseri”, en virksomhet som kjøpte sliptømmer, kappet det opp i kubblengder, som ble barket og hogd opp til celluloseflis.  I forgrunnen triller en arbeider med hjelm på hodet og ryggsekk på ryggen mopeden sin forbi en maskin å en betongsokkel.  Bak ham kommer en kollega i lys kjeledress og med gummistøvler bærende på ei stang.  En tredje mann arbeider med grovreingjøring på en plattform ved enden av et transportbånd.  På golvet i produksjonslokalet lå det en del vedkabber. Arbeidsmiljøet virket skittent.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Dette var et såkalt ”renseri”, en virksomhet som kjøpte sliptømmer, kappet det opp i kubblengder, som ble barket og hogd opp til cel...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits