• Fra området ved endestasjonen på kranbanen ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  I forgrunnen ser vi to kjøretøyer.  Til høyre står bedriftens store industritruck, en Hyster modell 460 A. Trucken var 9, 6 meter lang, 3 meter bred og hadde sekssylindret dieselmotor med 140 hestekrefters yteevne.  En slik truck kunne løfte drøyt 20 tonn til en høyde på drøyt 6 meter.  Ved Geithus bruk ble den brukt til å hente råstoff fra tømmertomta til ”nedleggsbordet”, en innretning av stål og betong, som var inntakspunkt for tømmerråstoff til virksomheten.  Foran og til venstre for denne ser vi den bussliknende fronten på en lastebil (jfr. SJF-F. 003925) som leverte tømmer til fabrikken.  Over og bakenfor de to kjøretøyene ser vi kranbanen, som ble brukt til å hente tømmer fra Bergsjø i Drammenselva og fra jernbanevogner og lastebilder på fabrikktomta.  Kranbanen var 270 meter lang og besto av to parallelle rekker av søyler i armert betong med horisontale dragere i samme materiale på toppen. På disse dragerne lå det skinner som tømmerkrana ble kjørt på.  Krana på Geithus bruk kunne løfte moser eller tømmerbunter på opptil 30 tonn.  På dette fotografiet ser vi hvordan en kranfører i et hengende ”operatørbur” var i ferd med å senke en tømmermose mot nedleggsbordet utenfor fabrikkhallen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra området ved endestasjonen på kranbanen ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. I forgrunnen ser vi to kjøretøyer. Til høyre står bedriftens store industritruck, en Hyster model...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits