• Trucktransport av tømmer ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Trucken var av fabrikatet ”Hyster”, modell 460 A.  Den var 9, 6 meter lang og 3 meter bred. Kjøretøyet kunne løfte 20, 5 tonn opp til drøyt 6 meters høyde.  Den ble egentlig innkjøpt til renseriet og flishoggeriet ved Geithus Bruk på Modum, men ettersom trucken ble levert før dette anlegget var klart til å settes i drift, ble maskinen først utlånt til Skotselv Cellulosefabrik, som også var en Union-bedrift. Da dette fotografiet ble tatt hadde trucken løftet en stor bunt med tømmer.  Vi ser den forfra.  Til høyre for kjøretøyet sto tre menn i samtale, på venstre side lå det en tømmerbunt på bakken.  Bakenfor og til venstre for trucken skimter vi også noe av den 270 meter lange kranbanen som ble brukt til å hente tømmer til Geithus Bruk fra Bergsjø i Drammenselva, samt fra jernbanevogner og lastebiler som brakte råstoff til industritomta.  Kranbanen besto av to parallelle rekker av søyler i armert betong, begge med kraftige horisontale dragere på toppen.  På disse dragerne lå skinnegangen for tømmerkrana, som kunne løfte opptil 30 tonn.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Trucktransport av tømmer ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Trucken var av fabrikatet ”Hyster”, modell 460 A. Den var 9, 6 meter lang og 3 meter bred. Kjøretøyet kunne løfte 2...