• Lastestasjon for celluloseflis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i 1967, da produksjonen ved denne bedriften startet. I forgrunnen, bak noen busker og en stolpe, ser vi to vogner på det dobbeltsporete sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen.  Vogna til venstre var full, den andre sto under stålstativet på lastestasjonen, hvor den fylles med flis via et rør fra fabrikken.  Lemmer langs overkantene skulle forebygge spill under fyllinga.  Til venstre i bakgrunnen ser vi ei rektangulær teglsteinsflate, gavlveggen på fabrikken.  Bakenfor den igjen skimter vi også noe av kranbanen, som ble brukt til å hente tømmer fra Bergsjø i Drammensvassdraget, fra jernbanevogner og lastebiler til fabrikken. Etter at tømmeret var kappet til kubb, barket og hogd til flis, ble sluttproduktet kastet over i en silo.  Derfra ble den transportert ned i en slusemater hvor flisa ble tatt av en luftstrøm som med en hastighet av 40 meter i sekundet blåste den mot lastestasjonen for jernbanevogner, som vi ser på dette fotografiet.  Her munnet flisrøret i et pendelrør som kunne beveges i vognenes bredde- og lengderetning, slik at flisa ble jevnt fordelt. Lastinga ble for øvrig fjernstyrt fra sorteringsavdelingen inne i fabrikkhallen, hvor det var monitorer som gjorde det mulig å følge oppfyllinga av vognene.  NSB leverte spesialvogner med høye karmer for denne transporten.  Hver vogn kunne ta 66 kubikkmeter flis.  Geithus Bruk skulle kunne fylle 15 fulle vogner hver dag.  Laste- og losseanlegget skal ha vært det første i sitt slag i Europa.  Flisa gikk stort sett til Skotselv Cellulosefabrikk i Øvre Eiker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lastestasjon for celluloseflis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt i 1967, da produksjonen ved denne bedriften startet. I forgrunnen, bak noen busker og en s...