• Lastestasjon for celluloseflis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i 1967, da produksjonen ved denne bedriften startet. I forgrunnen ser vi det dobbeltsporete sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen.  Ei flisvogn står under stålstativet på lastestasjonen, hvor flisa kommer i et rør fra fabrikken til venstre i bakgrunnen. Bakenfor lastestasjonen, til høyre i bildet, ser vi også noe av kranbanen, som ble brukt til å hente tømmer fra Bergsjø i Drammensvassdraget, fra jernbanevogner og lastebiler til fabrikken. Etter at tømmeret var kappet til kubb, barket og hogd til flis, ble sluttproduktet kastet over i en silo.  Derfra ble den transportert ned i en slusemater hvor flisa ble tatt av en luftstrøm som med en hastighet av 40 meter i sekundet blåste den mot lastestasjonen for jernbanevogner, som vi ser på dette fotografiet.  Her munnet flisrøret i et pendelrør som kunne beveges i vognenes bredde- og lengderetning, slik at flisa ble jevnt fordelt. Lastinga ble for øvrig fjernstyrt fra sorteringsavdelingen inne i fabrikkhallen, hvor det var en monitor som gjorde det mulig å følge oppfyllinga av vognene.  NSB leverte spesialvogner med høye karmer for denne transporten.  Hver vogn kunne ta 66 kubikkmeter flis.  Geithus Bruk skulle kunne fylle 15 fulle vogner hver dag.  Laste- og losseanlegget skal ha vært det første i sitt slag i Europa.  Flisa gikk stort sett til Skotselv Cellulosefabrikk i Øvre Eiker.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lastestasjon for celluloseflis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud. Fotografiet er tatt i 1967, da produksjonen ved denne bedriften startet. I forgrunnen ser vi det dobbeltsporet...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to