• Transport av barketrommel til Geithus Bruk på Modum i Buskerud i 1966. Trommelen ble produsert ved A/S Myrens Verksted i Oslo.  På grunn av jernbaneunderganger og akseltrykkrestriksjoner kunne ikke trommelen transporteres hele vegen med lastebil.  Den ble derfor delt i to deler, hver med cirka 11 meters lengde, som ble transportert til Drammen med lastebåt.  Derfra ble det brukt lastebil, delvis om natta for å unngå å skape hindringer for annen trafikk.  Dette fotografiet er tatt i dagslys på et tidspunkt da lastebilen med en halv barketrommel sto parkert på det nye industriområdet, midt i den såkalte kranbanen.  Banen besto av to parallelle søylerekker med kraftige betongdragere på toppen, og den skulle brukes til å transportere tømmer fra Bergsjø i Drammenselva og fra lastebiler og jernbanevogner mot fabrikkbygningen.  Da dette fotografiet ble tatt var deler av forskalinga på kranbanen fortsatt intakt.  Det sentrale motivet i dette fotografiet er imidlertid den kraftige lastebilen med en 11 meter lang barketrommel med diameter på 3, 5-4 meter på lasteplanet.  På dette fotografiet aner vi ribbene i trommelen, som sammen med stokkenes gnissing mot hverandre i et fuktig miljø, skulle bidra til at barken ble revet av stokkene.  Da dette fotografiet ble tatt befant to menn seg på høyre side av lastebilen.  I bakgrunnen skimtes en åsrygg med dyrket mark nederst i liene og skog ovenfor.
    Photo: Nordic Paper Geithus As / Anno Norsk skogmuseum

Transport av barketrommel til Geithus Bruk på Modum i Buskerud i 1966. Trommelen ble produsert ved A/S Myrens Verksted i Oslo. På grunn av jernbaneunderganger og akseltrykkrestrik...