• Transport av barketrommel til Geithus Bruk på Modum i Buskerud i 1966. Trommelen ble produsert ved A/S Myrens Verksted i Oslo.  På grunn av jernbaneunderganger og akseltrykkrestriksjoner kunne ikke trommelen transporteres hele vegen med lastebil.  Den ble derfor delt i to deler, hver med cirka 11 meters lengde, som ble transportert til Drammen med lastebåt.  Derfra ble det brukt lastebil, delvis om natta for å unngå å skape hindringer for annen trafikk.  Dette fotografiet er tatt i dagslys på et tidspunkt da lastebilen med en halv barketrommel sto parkert på det nye industriområdet, midt i den såkalte kranbanen.  Bak bilen ser vi den ene halvdelen av banen, ei rekke med søyler med kraftige dragere på toppen.  Banen ble støpt i armert betong, og da dette fotografiet ble tatt var deler av forskalinga fortsatt intakt.  Barketrommelen er montert på en lastebil av en type som antakelig var konstruert for transport av tunge anleggsmaskiner.  En ung mann har stilt seg opp inne i trommelen med armene strakt til værs, uten at han nådde opp.  Trommelen hadde nemlig en innvendig diameter på om lag 3, 5 meter.  Da fotografiet ble tatt sto tre barn framfor lastebilens førerhus, mens et par karer sto lengre ned, ved trommelen.  På marka omkring bilvegen lå det fortsatt mye stein etter anleggsperioden da dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Nordic Paper Geithus As / Anno Norsk skogmuseum

"På vei inn i renseriet"