• Interiør fra industrihall, antakelig det nye renseriet som Union Bruk bygde og innredet på tomta etter Skiens papirfabrikk i 1966.  Dette renseriet fikk imidlertid nesten samme innredning som Geithus Bruk på Modum i Buskerud, som Union-konsernet bygde samtidig.  Fotografiet er tatt i bygningens lengderetning med barketrommelen til høyre i bildeflata.  Foran denne ser vi aksellerasjonsrullebanen. Langsmed trommelen og den nevnte banen ser i en gangbane av stålplater.  Til venstre for dette igjen, nærmere rommets midtakse, ses to transportbånd, en slipekubbtransportør og en returtransportør.  Den siste var for kubb som sortererne mente var for dårlig barket, og som følgelig ble sendt tilbake mot barketrømmelen.  I bakgrunnen til venstre ser vi noe av barkpressa, der fukltighetsinnholdet i barken ble redusert, slik at den kunne sendes til fyrhuset som brensel.  En del bygningsavfall på golvet til venstre i bildet, og mangelen på tre- og barkerester i trommel og på transportbånd tyder på at fotografiet ble tatt mens man var i ferd med å montere maskinene i den nye renserihallen, antakelig i 1966.
    Photo: Haugen, Rolf Anker / Anno Norsk skogmuseum

Interiør fra industrihall, antakelig det nye renseriet som Union Bruk bygde og innredet på tomta etter Skiens papirfabrikk i 1966. Dette renseriet fikk imidlertid nesten samme inn...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits