• Monitor for overvåking av produksjon og transport av flis ved Geithus Bruk på Modum i Buskerud.  Fotografiet er tatt i oktober 1967, forholdsvis kort tid etter at produksjonen i dette anlegget var satt i regulær drift.  Vi ser en monitor (TV-skjerm som er plassert på ei hylle i produksjonslokalet.  Monitoren er overdekt med et mørkt materiale som stikker noe fram i overkant, antakelig for å forebygge reflekser fra omkringliggende lyskilder.  Bildet som ble vist på skjermen da dette fotografiet ble tatt later til å være fra en maskin.  Bak hylla med monitoren aner vi en plattform med rekkverk av jernrør.  Vi ser også en plakat som varsler om er radioaktivt objekt, og oppfordrer til å holde en minsteavstand på en meter.  Om det var monitoren som ble ansett for å medføre strålingsfare vet vi ikke.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Fra Geithus Bruk - oktober 1967"