• Skiftelokomotivet som Drammenselven Papirfabrikker brukte på sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen, hvor NSB overtok transporten av jernbanevognene.  Fotografiet er tatt skrått fra sida, mot førerhuset, som var utført av stålplater med et buet tak av samme materiale. I den glassløse vindusåpningen over døra til førerhuset ser vi en overallkledt lokomotivfører med sixpencelue på hodet.  Vi ser også at han hadde ei bjelle som han kunne ringe i for å varsle at lokomotivet var i bevegelse mot et sted hvor det kunne være mennesker.  I bakgrunnen skimtes (til venstre) industribygninger i upusset teglstein og (til høyre) et bølgeblikktak. Dette fotografiet skal være tatt i 1956.  Skiftelokomotivet skal ha vært levert av selskapet A. Borsig i Berlin i 1910.  I fabrikkmiljøet gikk den under navnet ”Geita”. 

I bedriftsavisa ”Union-nytt” nr. 61 (1/1965) er lokomotivet ”Geita” omtalt slik:

Lokomotivet er av fabrikat A. Borsig, Berlin, og bygget i 1910.  Det arbeider i prinsippet som et vanlig lokomotiv, men energien blir tilført direkte fra vårt fyrhus til en 4, 5 m3 dampbeholder som er påfylt vann.  Under oppladningen av dampbeholderen kondenseres dampen fra kjeleanlegget i vannet, og dermed økes vannets temperatur og trykket stiger.  Når det sertifiserte trykk (10 kg/cm2) er nådd, avstenges damptilførselen.  Beholderen vil nå kunne avgi til lokomotivets maskineri den damp som ble påfylt fra fyrhuset. 

Det tar 20 min. å fylle dampbeholderen, og dampforbruket er ca. 750 kg pr. time ved full kjøring.  Under normal drift regner vi med 4 a 5 fyllinger daglig. 
Så vidt vites har lokomotivet i disse snart 55 år det har vært i drift, ikke hatt reparasjoner av betydning.  Dampbeholderen ble prøvet med ultralyd av Røntgenkontrollen i mai 1963, og den var i meget god stand. 
Med de beskjedne driftsutgifter til damp (ca. kr. 100, - pr. uke) og de minimale reparasjonsutgifter, må vi ha lov til å si at lokomotivet har vært en god investering.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum
  • Skiftelokomotivet som Drammenselven Papirfabrikker brukte på sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen, hvor NSB overtok transporten av jernbanevognene.  Fotografiet er tatt skrått fra sida, mot førerhuset, som var utført av stålplater med et buet tak av samme materiale. I den glassløse vindusåpningen over døra til førerhuset ser vi en overallkledt lokomotivfører med sixpencelue på hodet.  Vi ser også at han hadde ei bjelle som han kunne ringe i for å varsle at lokomotivet var i bevegelse mot et sted hvor det kunne være mennesker.  I bakgrunnen skimtes (til venstre) industribygninger i upusset teglstein og (til høyre) et bølgeblikktak. Dette fotografiet skal være tatt i 1956.  Skiftelokomotivet skal ha vært levert av selskapet A. Borsig i Berlin i 1910.  I fabrikkmiljøet gikk den under navnet ”Geita”. 

I bedriftsavisa ”Union-nytt” nr. 61 (1/1965) er lokomotivet ”Geita” omtalt slik:

Lokomotivet er av fabrikat A. Borsig, Berlin, og bygget i 1910.  Det arbeider i prinsippet som et vanlig lokomotiv, men energien blir tilført direkte fra vårt fyrhus til en 4, 5 m3 dampbeholder som er påfylt vann.  Under oppladningen av dampbeholderen kondenseres dampen fra kjeleanlegget i vannet, og dermed økes vannets temperatur og trykket stiger.  Når det sertifiserte trykk (10 kg/cm2) er nådd, avstenges damptilførselen.  Beholderen vil nå kunne avgi til lokomotivets maskineri den damp som ble påfylt fra fyrhuset. 

Det tar 20 min. å fylle dampbeholderen, og dampforbruket er ca. 750 kg pr. time ved full kjøring.  Under normal drift regner vi med 4 a 5 fyllinger daglig. 
Så vidt vites har lokomotivet i disse snart 55 år det har vært i drift, ikke hatt reparasjoner av betydning.  Dampbeholderen ble prøvet med ultralyd av Røntgenkontrollen i mai 1963, og den var i meget god stand. 
Med de beskjedne driftsutgifter til damp (ca. kr. 100, - pr. uke) og de minimale reparasjonsutgifter, må vi ha lov til å si at lokomotivet har vært en god investering.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Skiftelokomotivet som Drammenselven Papirfabrikker brukte på sidesporet mellom fabrikken og Geithus stasjon på Randsfjordbanen, hvor NSB overtok transporten av jernbanevognene. Fo...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to