• Felling av tre i granskog.  Dette fotografiet er fra et kolorert postkort.  Sentralt i bildet ser vi en bøyd mannsperson, antakelig iført svarte vadmelsbukser, som ved hjelp av et slags fellespett er i ferd med å velte ei gran han later til å ha kappet med sag like nede ved rota.  På den fallende stammen later det til å være festet ei tømmersaks, muligens med sikte på at den skulle vendes under påfølgende kvisting.  Ved en granlegg i forgrunnen er det reist ei øks (vi ser skaftet) og inntil en annen skimter vi et sagblad.  Til venstre i bildeflata står to mannlige skiløpere, iført nikkers, mørke dressjakker og sixpenceluer, og betrakter trefellinga.  Motivet er fra et innlånt postkort som er tilbakelevert eieren.  Baksida er ikke skannet, og vi vet følgelig ikke om den hadde tekstinformasjon om kortets opphavsmann eller poststempel som kunne antydet når kortet var i omløp.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Felling av tre i granskog. Dette fotografiet er fra et kolorert postkort. Sentralt i bildet ser vi en bøyd mannsperson, antakelig iført svarte vadmelsbukser, som ved hjelp av et ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits