• Iskjøring med hest.  Motivet er fra et prospektkort, og det er antakelig en fargereproduksjon av et maleri.  Det dreier seg om et vintermotiv med snødekt mark.  I forgrunnen skimter vi et vegfar, og på denne vegen står en hest som er forspent en langslede med rektangulære isblokker.  Hesten virker forresten påfallende liten sammenliknet med mange av de andre elementene i tilsvarende avstand fra betrakteren.  Bak sleden ser vi en rørslig kar med hatt på hodet og hendene i lommene, antakelig kjørekaren.  Til venstre og bak mannen og hesten ser vi et vassdrag, muligens ei elv som kommer fra et tjern eller et lite vatn, med blank is.  Dette elementet i bildet skal tydeligvis antyde hvor islasset var hentet fra.  Til høyre i forgrunnen ligger ei gulaktig tømmehytte, hvor vi kan ane litt røyk som stiger rett opp fra skorsteinspipa.  Forgrunnen preges også av en del store steinblokker, samt noen eldre furutrær.  I bakgrunnen til venstre ser vi, nederst mot vassdraget, ei åpen snødekt flate med tett barskog ovenfor.  I bakgrunnen til høyre skimter vi et fjell uten skogdekke.  Et gulaktig skjær i bildet skulle antakelig antyde lav soloppgang eller solnedgang.  Motivet er fra et innlånt postkort som er tilbakelevert eieren.  Baksida er ikke skannet, og vi vet følgelig ikke om den hadde tekstinformasjon om maleriets opphavsmann eller poststempel som kunne antydet når kortet var i omløp.

Opptak og transport av is på denne måten ble utført i vintersesongen, særlig for å ha is som kjøleelement når våren og sommeren kom.  I mellomtida ble isblokkene oppbevart i isolerende sagflis, gjerne i egne rom i uthusbygninger eller særskilte småhus på gardene.  I kystdistrikene var isblokker en eksportartikkel.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Iskjøring med hest. Motivet er fra et prospektkort, og det er antakelig en fargereproduksjon av et maleri. Det dreier seg om et vintermotiv med snødekt mark. I forgrunnen skimte...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits