• Storefoss ved Heggenes i Østre Slidre i Valdres.  Fotografiet er tatt i motstrøms retning, mot fossen, hvor vi ser den øvre delen av det kvitskummende fallet.  I overkant av det naturlige fallet later det til å være bygd en damterskel, og på begge sider aner vi kraftige, gråsteinfylte tømmerkistekonstruksjoner.  En slik skjerm – skådam – er det også langs østre elvebredd (til høyre) ovenfor dammen.  Innenfor skådammen ligger det ei laftet koie, og helt inne ved høyre bildekant ser vi en toetasjes bygningskonstruksjon med laftet førsteetasje og andreetasje i bordkledd bindingsverk.  Bygningens ytre gir ingen klare indikasjoner om hvilke funksjoner den rommet.  Til høyre i forgrunnen skimter vi litt av ei vannrenne med trevegger.  Ettersom denne renna hadde inntak nedenfor den nevnte løftedammen er det mer nærliggende å anta at det kan ha vært ei vassrenne til et nedenforliggende sag- eller møllebruk enn ei tømmerrenna som skulle lede fløtingsvirket uskadd forbi fossefallet.  Dette behøver imidlertid ikke å bety at slik renne ikke fantes.  Om lag 40-50 meter ovenfor dammen på fossebrinken krysser ei vegbru av støpejern elveløpet.  På østsida ser vi hvordan vegtraseen er oppbygd for å gi brua romslig høyde over vannspeilet.  Ettersom denne fyllinga har bratte sideflater, er vegbanen omkranset av stabbesteiner.  Landskapet ovenfor brua og vegtraseen preges av tett granskog.  I bakgrunnen skimter vi skogløse fjellrygger.  Storefoss ligger i Slidreåne, i det korte partiet som skiller den ovenforliggende Heggefjorden fra den nedenforliggende Volbufjorden.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Storefoss ved Heggenes i Østre Slidre i Valdres. Fotografiet er tatt i motstrøms retning, mot fossen, hvor vi ser den øvre delen av det kvitskummende fallet. I overkant av det na...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits