• Postkortmotiv som viser tømmerkjøring.  Kortet later til å være en reproduksjon av et maleri.  På ei åpen, snødekt flate i bildets forgrunn ser vi en mann iført vadmelsbukser og busserull, stående ved siden av en hest (antakelig fjording) med et drag, og bak draget var det kjedet sammen en del barkete, gule tømmerstokker – tydeligvis med sikte på såkalt hankekjøring.  Både mannen og hesten er malt i en stillestående posisjon.  Til høyre i forgrunnen ser vi et par bjørkestammer og et par andre lauvtrær, muligens osp, foran et tett granbestand.  Også til venstre i forgrunnen er det tett granskog.  Litt lengre framme skimter vi en bakkekam med kvite flater, antakelig snødekte åkerarealer.  I bakgrunnen til venstre en høyere åskam som er skogdekt, men med enkelte bare, snødekte teiger.  Motivet er fra et innlånt postkort som er tilbakelevert eieren.  Baksida er ikke skannet, og vi vet følgelig ikke om den hadde tekstinformasjon om maleriets opphavsmann eller poststempel som kunne antydet når kortet var i omløp.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Postkortmotiv som viser tømmerkjøring. Kortet later til å være en reproduksjon av et maleri. På ei åpen, snødekt flate i bildets forgrunn ser vi en mann iført vadmelsbukser og bu...