• Tømmerkjøring med hest.  Motivet er fra et postkort.  Vi ser en blakk fjording som trekker et tømmerlass med seks-sju forholdsvis grove tømmerstokker, som ligger på en rustning (”bukk og geit”).  Tømmerkjøreren sitter på fronten av lasset med begge beina vendt mot høyre.  Vi aner tømmervegen på den ellers lyse snøflata.  Hesten med lasset har akkurat passert ei åpen grind og er på veg inn på ei åpen flate, antakelig et åker- eller engareal, mens terrenget utenfor skigarden preges av forholdsvis høy, men noe glissen granskog.  Bildeflata på kortet har ingen tekst som kan fortelle hvor eller når bildet ble tatt.  Originalkortet er tilbakelevert eier, og vi vet ikke om baksida hadde tekst eller poststempel som kunne ha antydet når kortet var i omløp.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med hest. Motivet er fra et postkort. Vi ser en blakk fjording som trekker et tømmerlass med seks-sju forholdsvis grove tømmerstokker, som ligger på en rustning (”b...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits