• Arbeidsliv i skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig i 1930-åra.  Sentralt i fotografiet er vi ei planteseng der vi bare så vidt kan ane plantene som stikker opp fra tverrstilte furer.  Ytterst på hver side av denne senga ligger det band, og langs midtaksen er det oppsatt stikker med regelmessig innbyrdes avstand.  I plantesengene til høyre i bildet ser vi noe større planter.  Disse sengene er ”reine” og ugrasfrie.  Til venstre ser vi senger med atskillig tettere plantedekke, antakelig såsenger der det muligens også vokser en del annen, sjølsådd vegetasjon.  I forholdsvis lang avstand fra fotografen skimter vi arbeidsfolk, de fleste kvinner i kjoler eller skjørt, som satt på huk eller på knærne mens de arbeidet.  Det oppdyrkete arealet var omgitt av skog med furu som dominerende treslag.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

Arbeidsliv i skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig i 1930-åra. Sentralt i fotografiet er vi ei planteseng der vi bare så vidt kan ane plantene som stikker ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits