• Fra skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra.  Fotografiet viser tromling av plantesengene etter utprikling av toårige granplanter fra såsenger med sikte på videre dyrking i ytterlige to år i noe luftigere stilling i såkalte priklesenger.  Tromlinga ble antakelig utført med sikte på å komprimere jordoverflata slik at fordampinga av fuktigheten i bakken ikke skulle skje for hurtig.  Stammeveden i de unge plantene var antakelig såpass mjuk at de tålte påkjenningen.  Trommelen var lagd av en sylindrisk trestokk, opplagret i ei rektangulær ramme og med et drag i forkant.  Oppå ramma var det en benk, der det satt fire kvinner på en benk, den ene av dem med ei rive over skuldra.  Mens trommelen kjøres over den cirka 120 centimeter brede priklesenga, trekker to karer i draget fra hver sin sidegang.  Foran dem igjen går en mann (til venstre) og ei kvinne (til høyre) og trekker i hvert sitt tau.  Denne kvinna har for øvrig et skjørt av sekkestrie, et antrekk som var vanlig i planteskolen i denne tida.  I bakgrunnen ser vi våningshusa og driftsbygningene på to småbruk, som antakelig hadde avgitt jord til planteskolen.  Arealene Rore planteskole disponerte var sammenkjøpt fra til sammen 13 ulike eiendommer, og totalarealet var på snaut 130 dekar, men en betydelig del av dette arealet var skogdekt.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

"Tromling av jorda etter utpriklinga av to-års plantene".