• Arbeidsstokken i skogplanteskolen på Rore ved Grimstad i Aust-Agder, antakelig en gang i 1930-åra.  Fotografiet viser 35 arbeidskledde mennesker som er oppstilt på en bakkekam.  På de to fremste rekkene er det utelukkende kvinner, til sammen 30 stykker.  Bakerst til høyre står fem menn.  Da dette fotografiet ble tatt later det altså til at 85 prosent av dem som arbeidet i planteskolen var kvinner.  Dette var ikke uvanlig i travle arbeidsperioder.  Kvinnene var kledd i kjoler eller skjørt og bluser, og mange av dem hadde tørklær på hodet.  Bildet viser også at mange av skjørtene var lagd av sekkestrie, antakelig for å beskytte underliggende tekstiler i arbeidssituasjoner der det var naturlig å stå på knærne mellom plantesengene.  Ettersom mennene står bakerst, er det vanskeligere å danne seg noe godt inntrykk av deres påkledning, bortsett fra at alle hadde skjorter.  En hadde i tillegg vest på seg, mens en annen hadde sixpencelue.  Gruppa er oppstilt på et sted der det var grasmark i forgrunnen.  Bakenfor ser vi et stort lauvtre, og til høyre i bakgrunnen aner vi en del gråsteinsmurte konstruksjoner, muligens en slags ruin.
    Photo: Sætrang, Håkon / Anno Norsk skogmuseum

"Ein stor arbeidsstokk var i sving i dei travlaste periodane (opptil 50 stkr.)."