• Uthuskomplekset på skoggarden Håberget lengst øst i Elverum kommune, fotografert i juni 2011.  Fotografiet er tatt fra nord.  Nærmest ser vi stallåven, oppført i to etasjer med stall i underetasjen og høytrev over.  De nåværende eierne har bygd ny låvebru og satt på nye porter til høytrevet, der de har innredet galleri hvor det hver sommer er treskjærerutstilling.  På denne delen av uthuskomplekset er dessuten den østre langveggen (som vi ikke ser på dette fotografiet) bordkledd i nyere tid, et tiltak eierne fant nødvendig ettersom tømmeret begynte å bli svært værslitt.  I forlengelsen av stallåven ser vi fjøslåven, som har samme ytre form som stallåven, men taket rager en aning høyere, samtidig som den har skorsteinspipe på taket.  Her har nåværende eier innredet treskjærerverksted i fjøset.  Det er grunn til å regne med at stallåven og fjøslåven på Håberget er fra den perioden på 1800-tallet da brukerne på garden hadde fem-seks hester, ti-tolv storfe, samt ungdyr, sauer, geiter og griser.  Sistnevnte dyr hadde for øvrig ikke tilhold i de store uthusbygningene, men i et enetasjes, laftet hus som vi skimter til høyre for fjøset, noe lengre ned i tunet.  Til høyre for dette igjen, atskillig nærmere fotografen, ser hjørnet av et toetasjes stabbur med noe utkraget annenetasje.  Denne bygningen har nåværende eiere kjøpt annetstedsfra og gjenoppført i gardstunet sitt, blant annet fordi det opprinnelige stabburet på Håberget var revet.  Bare den øvre delen var seinere gjenoppført som garasje (denne bygningen er ikke synlig på dette fotografiet).
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Uthuskomplekset på skoggarden Håberget lengst øst i Elverum kommune, fotografert i juni 2011. Fotografiet er tatt fra nord. Nærmest ser vi stallåven, oppført i to etasjer med sta...