• Sommerfjøs på eiendommen Håberget lengst øst i Elverum kommune.  Fotografiet er tatt i juni 2011, året etter at bygningen ble restaurert med økonomisk bidrag fra Kulturminnefondet, som bidro med 200 000 kroner til dette arbeidet.  Det ble et omfattende prosjekt, blant annet fordi huset hadde stått på ei meget fuktig tomt (Håberget har vannkilde like bakenfor).  Følgelig var det nødvendig å ta huset helt ned og skifte en masse stokker, aller flest på den langveggen vi ikke ser på dette fotografiet.  For å unngå framtidige fuktproblemer med påfølgende råtedannelser, valgte eierne å planere tomta og dekke den med pukkstein, samtidig som svillstokkene ble lagt på laftesteiner som sikret god klaring mot underlaget.  Taket ble tekket med bølgeblikkplater.  Det opprinnelige tekkingsmaterialet, oppklipte og utrettete sideplatter fra digre jernfat, ikke lot seg gjenbruke.  Fjøset har to rom.  Langveggene er forholdsvis lave, men ettersom huset er bredt og takvinkelen forholdsvis bratt, rager mønet ganske høyt.  Fjøset ligger, karakteristisk nok, i overgangssonen mellom dyrket innmark og den omkringliggende skogen.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Sommerfjøs på eiendommen Håberget lengst øst i Elverum kommune. Fotografiet er tatt i juni 2011, året etter at bygningen ble restaurert med økonomisk bidrag fra Kulturminnefondet,...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits