• Matingshjulet på den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner.  Fotografiet er tatt fra det etasjeplanet der også sagbenken (sagvogna) sto, og hvor sagbruksarbeiderne befant seg når anlegget var i drift.  Vi ser at matingshjulet stikker opp gjennom ei rektangulær spalte i golvet.  Det er lagd av tre.  Det runde hjulet er festet til krysstilte bjelker som er tappet gjennom en forholdsvis grov treaksling, som akkurat på dette stedet har et kvadratisk tverrsnitt.  Når hjulet roterer vil kjettingen, som trekker sagbenken langsomt fram mot sagramma gradvis rulles opp på den samme akslingen.  Hjulet har grove tretapper (”knaster”) på den ene sida og et sagtakket jernbeslag på den andre.  Mot takkene i dette beslaget ligger det to stenger med jernbeslåtte endestykker, matearmen (øverst) og palen (noe lengre ned og til høyre i bildeflata).  Disse to armene er koplet til hverandre ved hjelp av en kjettingstump, noe som bidrar til at de løftes vekselvis, slik at sagbenken drives langsomt, men regelmessig framover.
    Photo: Bækkelund, Bjørn / Anno Norsk skogmuseum

Matingshjulet på den rekonstruerte oppgangssaga ved den nedre dammen i Gjersjøelva, som danner grenselinje mellom Oslo og Oppegård kommuner. Fotografiet er tatt fra det etasjeplan...