• Fraksjonerings- eller sorteringsbord for avvinget skogfrø.  Dette dreier seg om en laboratoriemodell for arbeid med små prøvepartier.  Utstyret er levert av det danske firmaet Damas (Jensen og Poulsen) i Vester Åby på Fyn.  Utstyret er montert på et rektangulært bord – 100 centimeter langt og 70 centimeter bredt.  Bordet har to respatexplater.  Den nederste er plassert cirka 25 centimeter over golvhøyde og bærer ei vifte med egen elektrisk motor.  Vifta blåste luft gjennom et rør med 15 centimeters diameter gjennom et hull i den øvre bordplata (70 centimeter over golvet) og opp i et renseapparat, som var montert der.  Renseapparatet sto på et stativ med fire skråttstilte bein av fjærstål.  Ved siden av var det plassert en liten elektrisk motor som fikk det nevnte stativet til å vibrere.  Oppå stativet var det et triangulært treskrin med lokk som var trukket med tynt lerretsstoff.  Høyest over bordflata rager en traktformet beholder på ei stålsøyle.  Frømassen som skulle fraksjoneres eller sorteres ble tømt i denne beholderen.  Derfra drysses den ned på lokket på maskinen, som er formet som et svakt skrånende flygellokk.  Dette ble satt i en vibrerende bevegelse ved hjelp av den lille elektriske motoren som var montert på bordplata ved siden av maskinen og av luftstrømmen fra den nevnte vifta.  Vibrasjonene fikk frøet til å bevege seg mot kanten av den skrånende flata, der det falt ned i ei renne med fire traktavløp for oppsamlingsposer eller beholdere.
Denne maskinen skal opprinnelig ha tilhørt Vestlandets forstlige forsøksstasjon i Bergen, der forsøksleder Asbjørn Asmyr Løken brukte den i enkelte av sine undersøkelser.  Etter Løkens tid ble maskinen overtatt av Skogfrøverket på Hamar (adresseinformasjon fra forsendelsen finnes på den underste plata), hvor det nå er mange år siden den har vært brukt.  Da dette fotografiet ble tatt befant den seg i et rom med utrangert materiell i fjerde etasje i frøverksbygningen i Birkebeinervegen 11.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fraksjonerings- eller sorteringsbord for avvinget skogfrø. Dette dreier seg om en laboratoriemodell for arbeid med små prøvepartier. Utstyret er levert av det danske firmaet Dama...