• Grovrensemaskin i frørenseriet ved Skogfrøverket på Hamar.  Her ble urenset frøhams kjørt over en serie såld, som blant annet skummet vekk kongleskjell og andre forholdsvis grove partikler som ikke hadde noe i frøet å gjøre.  En papirsekk med slikt materiale står ved sida av maskinen.  Vi ser også et utvalg av utskiftbare såldbrett som dels er reist mot den kvitmalte veggen til venstre, dels mot stativet maskinen står på.  Til høyre i bildet ser vi litt av børsteavvingingsmaskinen (jfr. SJF-F. 003596).  Den tredje maskinen i dette rommet, frørensemaskinen, befant seg bak fotografen da dette fotografiet ble tatt.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Grovrensemaskin i frørenseriet ved Skogfrøverket på Hamar. Her ble urenset frøhams kjørt over en serie såld, som blant annet skummet vekk kongleskjell og andre forholdsvis grove p...