• Tapping av nyrenset granfrø på plastkanne ved Skogfrøverket på Hamar.  Ei gråkvit plastkanne med et volum på cirka fem liter er plassert på betonggolvet med ei trakt i samme type materiale på toppen.  Oppi trakta helles det granfrø fra en diger aluminiumsbeholder med to handtak på baksida.  Denne beholderen hadde like før stått under utløpsrenna fra Skogfrøverkets rensemaskin, som et oppsamlingskar for ferdigrenset frø.  Ender handtaket på plastkanna ligger to sedler.  Disse er påført informasjon om frøets proveniens og om den klengingsprosessen det har gjennomgått.  Informasjonen fra klengsedlene tastes også inn i en elektronisk beholdningsdatabase, som er viktig både ved frøsalget og ved planlegging av framtidig konglesanking.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tapping av nyrenset granfrø på plastkanne ved Skogfrøverket på Hamar. Ei gråkvit plastkanne med et volum på cirka fem liter er plassert på betonggolvet med ei trakt i samme type m...