• Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar sjekker at inntaksluren som tidligere førte fra virksomhetens børsteavvingingsmaskin til rensemaskinens inntaksskuff er tettet med plast.  Da Murud begynte ved Skogfrøverket, i 1990-åra, besto renseriet av tre maskiner som var koplet i serie: En grovrensemaskin (som fjernet kongleskjell og andre forholdsvis store ”fremmedlegemer”), en børsteavvingingsmaskin (som skrubbet vekk frøvingene) og denne rensemaskinen (som skulle fjerne de siste ureinhetene).  I forbindelse med klenginga etter den store konglehøsten i 2006 erfarte man at spiretestene gav langt bedre resultater dersom frøet ble våtavvinget i roterende tromler enn når børsteavvingingsmaskinen ble brukt.  Derfor opphørte bruken av denne maskinen.  Våtavvinginga ble utført i tre betongblandere i et tilstøtende rom.  Etter tørking ble frøet båret tilbake i digre aluminiumsbeholdere og tømt i rensemaskinens inntaksskuff manuelt.  Murud sjekket antakelig plastforseglinga av den gamle forbindelsen fra børsteavvingingsmaskinen for å kunne forsikre seg om at det ikke kom frø av annen proveniens enn den han skulle rense opp i inntaksskuffen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud ved Skogfrøverket på Hamar sjekker at inntaksluren som tidligere førte fra virksomhetens børsteavvingingsmaskin til rensemaskinens inntaksskuff er tettet med plast. Da...