• Frode Murud, fotografert ved frøsorteringsmaskinen ved Skogfrøverket på Hamar.  Murud er kledd i arbeidsantrekk: Blå kjeledress med grønne skulderstykker, og med Skogfrøverkets logo på (sin) venstre side.  Han støtter seg til den nevnte maskinen med venstre arm.  Bak ham ser vi vinduene på veggen ut mot Birkebeinervegen.  Murud kom første gang i kontakt med Skogfrøverket da han i slutten av 1980-åra ble med på konglesanking.  Fra andre halvdel av 1990-åra har han vært fast ansatt i virksomheten, med praktisk frøproduksjon, stell av frøplantasjer samt vaktmesteroppgaver som arbeidsfelt.  Maskinen han står ved siden av ble brukt til å sortere avvinget skogfrø før det ble tappet over på kanner og lagt på fryselager.  Fotografiet er tatt ved den enden der urenset frø ble ført inn i maskinen.  Under inntaksskuffen står det en sylindrisk blikkdunk med ei kvadratisk trakt på toppen.  Her samlet en opp en del ureinheter som umiddelbart falt gjennom en sil under uintaksskuffen.  Mesteparten av materialet ble imidlertid drysset videre mot ei svakt skråstilt såldplate med perforerte hull.  Denne plata er utskiftbar.  Ved rensing av granfrø brukes vanligvis plater der hullene har en diameter på 3, 0 eller 3, 25 millimeter.  Maskinen får såldet til å skakes.  I tillegg til mekanikken som forårsaker skakinga er maskinen også utstyrt med to hammerledd med endehjul, som slås mot såldet, og dermed setter frøet i bevegelse.  Det faller etter hvert gjennom hullene i den nevnte stålplata, mens større og lettere partikler blir ”skummet” vekk.  På undersida sitter et mer finmasket undersåld, som bare skal slippe gjennom de minste ureinhetene.  Disse ureinhetene ble skilt ut på sida av maskinen, der det var montert sekker for oppsamling av slikt materiale.  Skulle det vise seg at det kom matet frø i noen av disse sekkene, ville innholdet bli kjørt gjennom rensemaskinen en gang til.  Det skjedde ikke ved denne anledningen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Frode Murud, fotografert ved frøsorteringsmaskinen ved Skogfrøverket på Hamar. Murud er kledd i arbeidsantrekk: Blå kjeledress med grønne skulderstykker, og med Skogfrøverkets log...