• Ferdig avvinget og renset granfrø helles på plastkanne med lufttett lokk, som skal brukes når frøpartiet legges på fryselager i påvente av salg.  Frøet tømmes fra en aluminiumsbeholder som like før dette fotografiet ble tatt sto under munningen av rensemaskinens endetrommel.  Operatøren bruker ei plasttrakt for å unngå spill av det verdifulle frøet på betonggolvet i renserirommet.  Til kanna er det knyttet gule og kvite papirer med proveniensinformasjon om dette frøpartiet.  Den gule fargen gir en indikasjon på hvilken klenge dette frøet er produsert i.  Proveniensinformasjon og andre data om dette frøpartiet føres også inn i en elektronisk lagerbeholdningsdatabase, som blant annet brukes i samband med frøsalg til skogplanteskoler og andre kundegrupper.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ferdig avvinget og renset granfrø helles på plastkanne med lufttett lokk, som skal brukes når frøpartiet legges på fryselager i påvente av salg. Frøet tømmes fra en aluminiumsbeho...