• Fra konglesanking i et granbestand i Rokoberget i Løten høsten 1983.  Fotografiet er tatt oppover langs en smal hogstteig i bestandet, der tømmeret var kjørt bort mens baret lå igjen på bakken, mellom kvite stubbeskår.  Konglesankerne, Knut Langdalen (til venstre) og Arne Vemund Bækken, gikk oppover denne teigen med hver sin konglesekk på skuldra da dette fotografiet ble tatt.  Konglene var sanket fra topper og greiner som lå igjen etter hogsten.  Sekkene skulle bæres opp til nærmeste skogsbilveg og, når arbeidet var avsluttet, transporteres til Skogfrøverket på Hamar.  Konglesankerne skal ha fortalt fotografen at de fikk fire kroner per kilo for det råstoffet til skogfrøproduksjonen de kunne sanke på et slikt hogstfelt i granskog.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

«Konglesanking, Rokoberget, Løten Herred 26/10 83 ....»