• Konglesanking fra felte grantrær i Rokoberget i Løten høsten 1983.  Løtensokningene Knut Langdalen (til venstre) og Arne Vemund Bækken arbeidet med en tretopp som hadde meget tett konglesetting.  Langdalen satt på knærne i baret og plukket, med hanskekledde hender, konglene over i ei plastbøtte.  Arne Vemund Bækken sto bøyd over ei grein han hadde løftet opp i lårhøyde og plukket konglene med bare fingrer.  Foran karene lå det en konglesekk på marka.  Konglene ble etter hvert fylt i den.  Fotografen fikk oppgitt at karene fikk fire kroner per kilo kongler når sekkene ble levert til Skogfrøverket på Hamar.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

«Konglesanking, Rokoberget, Løten Herred 26/10 83 ....»

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits