• Fra loftet over klengstua i Målselv i Troms.  Fotografiet er tatt i 1980, mange år etter at skogfrøproduksjonen her opphørte.  I den perioden klengstua var i drift ble loftet brukt som konglelager.  Bildet viser en del av innredningen som antakelig ble lagd i forbindelse med ei modernisering av anlegget som ble utført i forbindelse med et par, i nordnorsk målestokk, sjeldent gode frøår for furu i andre halvdel av 1930-åra.  Sentralt i bildet ser vi en slags kisteformet trekonstruksjon med en rektangulær åpning i loftet.  Gjennom denne åpningen kunne en tømme innholdet i konglesekker ned i en underliggende kongletrommel, som var opplagret på en aksling i den avbildete bordkista.  Til høyre for denne konstruksjonen, mellom to stolper, ser vi ei av flere reimskiver for transmisjon av kraft fra en motor som ble installert for å drive kongletromlene og en rensemaskin.  Helt til venstre i bildet ser vi teglsteinspipa fra ildstedet i det underliggende klengrommet.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

"Klengstua i Moen i Målselv"