• Fra loftet over klengstua i Målselv i Troms.  Fotografiet er tatt i 1980, mange år etter at skogfrøproduksjonen her opphørte.  I den perioden klengstua var i drift ble loftet brukt som konglelager.  Den innredningen vi ser her, ble antakelig montert i andre halvdel av 1930-åra.  I forbindelse med et par usedvanlig gode kongleår i denne perioden ble nemlig klengstua modernisert.  Den opprinnelige klenginnretningen, som besto av stativer eller ”kommoder” med skuffer som hadde nettingbotn, og som måtte ristes manuelt for å få ut frøet, ble erstattet av motordrevne, roterende tromler.  Like til venstre for sentrum i dette fotografiet ser vi en slags panelt benk med en rektangulær åpning, antakelig for påfylling av kongler fra sekkene på loftet til de nevnte tromlene.  Lengre til venstre for dette igjen, ser vi teglsteinspipa som var røykavløp fra ildstedet i det underliggende klengrommet.  I høyre del av bildet ser vi akslinger med reimskiver, som må ha vært brukt til å overføre kraft fra den nevnte motoren til ulike produksjonsledd.  Den nedre reimskiva var åpenbart til akslingen på en av kongletromlene, den øvre sannsynligvis til funksjoner oppe på kongleloftet.  Helt til venstre i bildet, bak og til venstre for pipeløpet, ser vi et vindu mot skogen utenfor bygningen.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

"Klengstua i Moen i Målselv"